יישור שיניים על ידי קשתיות שקופות

עד לפני שנים לא רבות, אדם שעבר תהליך יישור שיניים נאלץ להסתובב במשך כמה שנים עם גשר ממתכת שבנוי מסמכים ("קוביות" או "טבעות") שהודבקו על שיניו, לעיתים עם אביזרים נוספים כמו רסן וכדומה. הדבר בלט מאוד לעיני הסובבים, לעיתים עד כדי מבוכה; אלא שכיום יש דרך אחרת, הרבה יותר דיסקרטית ולמעשה כמעט בלתי נראית: יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות.

מהן קשתיות שקופות ליישור שיניים?

קשתיות שקופות (באנגלית: Aligners) הן פלטות שקופות דקיקות שמורכבות על השיניים של המטופל, לא פוגעות בדיבור או בתנועות הפה, וקשה מאוד להבחין בהן אם לא יודעים שהן שם.

כל קשתית שקופה מותאמת באופן אישי לשיניים של המטופל, משום ששיניו נסרקות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים; והקשתיות מיוצרות במיוחד עבורו במעבדה, באמצעות טכנולוגיית הדפסה תלת ממדית. לשם כך נדרש כמובן תכנון דיגיטלי מדויק של רופא שיניים מנוסה, ובאופן כזה ניתן ליצור קשתיות שקופות לכל מטופל ומטופלת, בכל גיל, גם עבור מקרים מורכבים ביותר.

יישור שיניים על ידי קשתיות שקופות מתבצע באמצעות הרכבת הקשתיות על השיניים ברוב שעות היממה, כ-22 שעות והחלפתן כפעם בשבוע. באופן כזה השיניים נעות אט-אט, בהדרגה, עד שהן מגיעות למנח השיניים הרצוי: ישר, אחיד ואסתטי.

למה בכלל צריך לעשות יישור שיניים?

כולנו היינו רוצים שיניים ישרות וחיוך מושלם באופן טבעי, אבל אצל רובנו זה לא המצב. לעיתים השיניים צפופות מדי או שיש ביניהן רווחים, חלקן בוקעות בצורה מעט עקומה או בולטות יותר משיניים אחרות, לעיתים היחס בין הלסתות אינו תקין וכן הלאה.

מכאן נובעות הסיבות הפונקציונליות ליישר את השיניים: שיפור היעילות של פעולת הלעיסה, מניעת שחיקת שיניים, מניעת כאב ראש ונעילת לסתות בשל היחס הלקוי ביניהן וכדומה. כאשר השיניים ישרות גם קל יותר לשמור על היגיינת הפה, להסיר אבנית ופלאק, כך שבריאות השיניים והחניכיים משתפרת מהותית.

וכמובן, יש גם סיבות אסתטיות: שיניים ישרות משפרות את המראה החיצוני ויוצרות חיוך יפה. בכך הן מעלות את הביטחון העצמי, מעלות את האושר הפנימי ואת שמחת החיים – ולא רק של האדם שעבר את יישור השיניים בעצמו, אלא גם של הסובבים אותו. שמתם לב שכשאנשים מחייכים אלינו, אנחנו נוטים לחייך בחזרה? לא סתם אומרים שהחיוך מדבק…

למה כדאי לבצע יישור שיניים על ידי קשתיות שקופות?

הדרך של יישור שיניים באמצעות גשר ממתכת עדיין קיימת, ויש דרכים נוספות, אבל השיטה של יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות נעשית יותר ויותר פופולרית בזכות כמה יתרונות משמעותיים:

  • משך הטיפול באמצעות קשתיות שקופות קצר משמעותית בהשוואה לטיפול המסורתי. במקרים מסוימים ניתן להגיע לתוצאות משביעות רצון כבר לאחר כמחצית מהזמן!
  • בזכות העובדה שהקשתיות שקופות וכמעט בלתי נראות, יישור השיניים נעשה בצורה דיסקרטית לחלוטין. אפשר ללכת איתן לעבודה או ללימודים, לצאת לבלות, ופשוט לנהל שגרת חיים רגילה לגמרי.
  • הקשתיות השקופות מותאמות במדויק לשיני המטופל כך שהן לא מפריעות לשאר חלקי הפה. הן נוחות מאוד, לא כואבות, ולא מפריעות או משבשות את הדיבור.
  • הקשתיות השקופות ניתנות לשליפה קלה ונוחה ללא צורך בביקור במרפאת השיניים. המטופל יכול להוציא אותן מהפה בכל זמן שירצה – למשל כדי לאכול ולשתות.
  • העובדה שהקשתיות השקופות נשלפות בקלות גם מסייעת לשמירה טובה יותר על היגיינת הפה: שולפים, מצחצחים ומחזירים.

חשוב להדגיש כי יישור שיניים על ידי קשתיות שקופות אמנם אינו כרוך בהגבלות או בהכנות מיוחדות, אבל כן מחייב את המטופל לשתף פעולה ולהרכיב את הקשתיות במשך רוב שעות היממה (בדרך כלל כ-22 שעות מתוך 24). פרקי הזמן היחידים בהם אפשר לשלוף את הקשתיות הם לצורך אכילה, שתייה וצחצוח שיניים. ללא שיתוף פעולה מלא מצד המטופל, התהליך עלול להתארך או להסתיים בתוצאות אחרות מן המצופה.

זה כואב? ומה לגבי תופעות לוואי או סיכונים?

יישור שיניים לא אמור לכאוב כלל, משום שהוא נעשה בתהליך איטי והדרגתי. בימים הראשונים של הטיפול, ולעיתים לאחר החלפת קשתית שקופה, תיתכן תחושת אי נוחות או רגישות קלה שנובעת מן הלחץ שמופעל על השיניים, אבל גם היא אמורה לחלוף מעצמה לאחר כמה ימים. אם בכל זאת מורגש כאב, ניתן להשתמש במשככי כאבים רגילים.

באשר לתופעות לוואי וסיכונים – באופן כללי אין כאלה, מלבד אי הקפדה על שמירת היגיינת הפה שעלולה להביא להיווצרות חורים בשיניים, דלקות חניכיים וכו'. נדגיש שגם במקרים הנדירים שבהן מורגשות תופעות כלשהן בעקבות הטיפול, הן מינוריות לעומת אלה שקיימות בטיפול בשיטה הרגילה.

מה הנחיות הרופא המטפל במהלך טיפול יישור שיניים?

ההנחיות המדויקות של רופא השיניים תלויות במאפיינים האינדיבידואליים של כל מטופל ומטופלת; אך באופן כללי חשוב להקפיד על הרכבת הקשתיות השקופות באופן סדיר ולשמור על היגיינת הפה. במהלך תקופת הטיפול יש צורך להגיע למרפאת השיניים מדי מספר שבועות, ככל שייקבע על ידי הרופא.

איך לבחור רופא שיניים לביצוע יישור על ידי קשתיות שקופות?

כאמור, יישור שיניים עם קשתיות שקופות מתאים כמעט לכל מטופלת ומטופל, כמעט בכל גיל וכמעט לכל מצב שיניים. יחד עם זאת, חשוב לבחור רופא שיניים מצוין, בעל ניסיון רב ומוניטין בתחום שיבצע את הטיפול; זאת משום שמדובר בתהליך ארוך, שנמשך לכל הפחות כמה חודשים, ולפיכך יש חשיבות עליונה לניסיון ולמיומנות של הרופא: הוא זה שאמור לתכנן את כל התהליך מראש באופן דיגיטלי, ללוות ולעקוב אחר ההתקדמות ולבצע תיקונים במידת הצורך – עד לסיומו המוצלח בתוצאות משביעות רצון.

בנוסף, עוד לפני התהליך, חשוב לוודא שמצב השיניים והחניכיים תקין ככל האפשר. הכוונה לסיים את כל טיפולי השיניים הנדרשים (הסרת אבנית, שיחזורים וכדומה) עוד לפני תחילת היישור, וכן לוודא שלא קיימת מחלת חניכיים; ואם קיימת כזו, אז יש לסיים את הטיפול בה לפני תחילת יישור השיניים משום שהיא עלולה להחמיר במהלכו.

ד"ר עמאד עיאט הוא רופא שיניים מוסמך בעל ניסיון של למעלה משני עשורים ביישור שיניים ובשיקום פה מורכב, בשיטות מתקדמות ובהתאמה פרטנית לכל מטופל. לשאלות נוספות בנושא יישור שיניים על ידי קשתיות שקופות, או לתיאום תור במרפאתנו ברמת השרון, פנו אלינו ונשמח לעמוד לרשותכם: 03-6574955

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​